Patriarhul României: Persoanele Sfintei Treimi nu pot fi gândite de noi decât printr-o analogie

Patriarhul României a spus duminică seara la Mănăstirea Radu Vodă că „Persoanele Sfintei Treimi distincte şi nedespărţite nu pot fi gândite de noi decât printr-o analogie adesea, deoarece noi nu putem gândi în afara timpului şi a spaţiului, ori în Dumnezeu nu există timp şi spaţiu”.

De Sfânta Treime, Mănăstirea bucureşteană îşi cinsteşte unul din hramuri.

Cu acest prilej, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a rostit un cuvânt după slujba Vecerniei cu Litie în care a explicat modul de existenţă personal, în comuniune, al Sfintei Treimi.

„Tatăl este singurul izvor al dumnezeirii şi aceasta ne arată că în religia creştină credinţa în Sfânta Treime este totuşi monoteistă pentru că nu sunt trei dumnezei separaţi, ci este un Dumnezeu exprimat în trei persoane, dar singurul izvor al dumnezeirii este Persoana Tatălui”, a spus Preafericirea Sa.

Patriarhul a explicat că „unitatea în Sfânta Treime este dată de perihoreză. Termenul provine din limba greacă şi înseamnă că fiecare persoană are centrul atenţiei şi iubirii sale o altă persoană, adică fiecare persoană trăieşte în comuniune cu celelalte şi priveşte spre celelalte două persoane. Această prerihoreză înseamnă că persoanele Sfintei Treimi se conţin şi se dăruiesc reciproc”.

Preafericirea Sa a amintit că „Părintele Dumitru Stăniloae a numit Sfânta Treime structura supremei iubiri, adică modul în care se arată iubirea desăvârşită din Sfânta Treime”.

Cu privire la înnomenirea Domnului Hristos, Patriarhul Daniel a menţionat că aceasta a avut loc inclusiv prin lucrarea Tatălui şi a Duhului Sfânt.

„Numai o persoană din Sfânta Treime S-a făcut Om şi a luat chip de om: Iisus Hristos Fiul lui Dumnezeu. Vedem însă că Mântuitorul Iisus Hristos, aşa după cum spune Arhanghelul Gavriil Fecioarei Maria, când Se naşte ca Om Se naşte prin lucrarea Sfintei Treimi. Întruparea se face cu bunăvoinţa Tatălui şi cu lucrarea Duhului Sfânt”, a subliniat Preafericirea Sa.

Rolul Duhului Sfânt în întrupare este prezentat în mod amănunţit de Părintele Patriarh care a evidenţiat că datorită Sfântului Duh avem „trupul istoric al lui Hristos”.

„Nu există fără Duhul Sfânt naşterea lui Hristos în lume pentru că Duhul Sfânt uneşte dumnezeirea cu creaţia. De aceea, tot prin lucrarea Duhului Sfânt se realizează şi Taina Bisericii. Deci, Duhul Sfânt este Cel Care lucrează Taina Întrupării, Taina Bisericii şi Taina Euharistiei”.

„Fără Pogorârea Duhului Sfânt asupra Fecioarei Maria nu avem Trupul lui Hristos în istorie. Prin lucrarea Duhului Sfânt asupra Fecioarei Maria care în mod liber acceptă această lucrare avem Trupul istoric al lui Hristos, al Cuvântului şi Fiului veşnic”.

Patriarhul a oferit aşezământului monahal mai multe daruri, iar credincioşilor prezenţi iconiţe cu Sfânta Treime.

Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a sfinţit apoi altarul de vară, după care a binecuvântat statuia Patriarhului Justinian Marina aflată în apropierea bisericii Mănăstirii.

La final, Patriarhul a binecuvântat lucrările de restaurate efectuate la Muzeul – Lapidariu.

Slujba din seara aceasta care a deschis manifestările dedicate hramului a fost oficiată de Preasfinţitul Părinte Timotei Prahoveanul, Episcop vicar al Arhiepiscopiei Bucureştilor.

Foto Credit: Ziarul Lumina

Comentarii Facebook


Știri recente