Patriarhul României: „Bunătatea lui Hristos eliberează pe oameni de răutatea demonilor”

Rostul vieții pământești este să căutăm în ea viața cerească netrecătoare prin ascultarea Cuvântului lui Dumnezeu, participarea la sfintele slujbe, împărtășirea cu Sfintele Taine și săvârșirea faptelor bune potrivit voii lui Dumnezeu, a spus Patriarhul României în cadrul cuvântului de învățătură rostit astăzi la Mănăstirea Techirghiol.

Biserica Ortodoxă se află astăzi, 25 iulie 2016, în Duminica a V-a după Rusalii, numită și a Vindecării celor doi demonizaţi din ţinutul Gadarei. În această zi, Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, s-a aflat la Mănăstirea Sfânta Maria – Techirghiol, stavropighie patriarhală, unde a participat la Sfânta Liturghie.

În cuvântul de învățătură rostit la finalul Sfintei Liturghii, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a subliniat învățăturile duhovnicești ce se desprind din Pericopa Evanghelică.

Această Evanghelie ne arată în primul rând bunătatea lui Hristos care eliberează pe oameni de răutatea demonilor. În al doilea rând, ea ne arată că dorința lui Hristos de a elibera pe oameni de puterea demonilor are ca scop de a-i face pe oameni liberi și vrednici de fapte bune. În al treilea rând, Domnul Iisus Hristos permite demonilor ca să intre în turma de porci pentru a arăta că puterea demonilor asupra oamenilor este limitată și că în ziua Judecății Universale ei vor fi trimiși în iad care acum este simbolizat prin adâncul mării. În al patrulea rând, Evanghelia ne arată că paguba materială produsă gadarenilor de înecare a porcilor în mare a fost o mustrare a Mântuitorului Iisus Hristos pentru locuitorii cetății Gadara care erau prea înrobiți de câștigul material și prea puțini preocupați de cele spirituale și insensibili la suferința altora, a arătat Preafericirea Sa.

(Predica integrală a Patriarhului României – preluare Radio Trinitas)

În continuare, Patriarhul României a explicat credincioșilor prezenți că există mai multe motive pentru care Mântuitorul Iisus Hristos a acceptat cererea demonilor de a se muta din oameni în porci. El știa că ulterior va fi vorba de o pagubă materială considerabilă, însă a permis acest lucru ca să arate, în primul rând, că puterea demonilor asupra oamenilor este limitată și că ei vor fi judecați și trimiși în iad în Ziua de Apoi.

Un alt motiv pentru care Iisus Hristos a îngăduit demonilor să intre în turma de porci a fost acela de a mustra printr-o pagubă materială pe locuitorii cetății Gadara care erau prea înrobiți sufletește de câștigul material încât au neglijat viața spirituală, pe cele duhovnicești și nu mai aveau timp să se ocupe de suferința celor care erau chinuiți. Se temeau, evitau, dar nu se mai îngrijeau ca să îi salveze sau să îi reintegreze în  comunitate.

Prin aceasta vedem că Mântuitorul Iisus Hristos arată pedagogia dumnezeiască când uneori Dumnezeu permite să trecem prin pagube materiale ca să ne aducă aminte că ne-am legat prea mult sufletește de câștigul material și am uitat viața sufletului ca legătură vie a omului cu Dumnezeu. Atât de ocupați sunt oamenii cu cele materiale încât nu mai au timp, nici pentru Biserică, nici pentru rugăciune, nici pentru a se mai întâlni unii cu alții pentru o convorbire duhovnicească și nici măcar nu mai au timp să întrebe care este rostul vieții lor pe pământ. Rostul vieții pământești este să căutăm în ea viața cerească netrecătoare prin ascultarea Cuvântului lui Dumnezeu, participarea la sfintele slujbe, împărtășirea cu Sfintele Taine și săvârșirea faptelor bune potrivit voii lui Dumnezeu, a mai arătat Preafericitul Părinte Daniel.

În contrast cu paguba materială, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a subliniat faptul că nimic nu se compară nu paguba mare a pierderii mântuirii sufletului:

Aceasta este gândirea creștină adevărată: mai întâi să căutăm mântuirea sufletului și apoi cele folositoare trupului. Cum ne ferim de duhurile rele ? Când au ele putere asupra oamenilor ? În primul rând, când slăbește rugăciunea. Când nu ne mai rugăm sufletul nu se mai cultivă, intră în paragină și devine loc liber pentru duhurile rele. De aceea, în Ortodoxie prima rugăciune dintre rugăciunile începătoare este invocarea Duhului Sfânt prin rugăciunea «Împărate ceresc, Mângâietorule, Duhul Adevărului, Care pretutindeni ești și pe toate le împlinești, Vistierul bunătăților și Dătătorule de viață, vino și Te sălășluiește întru noi și ne curățește pe noi de toată întinăciunea, și mântuiește, Bunule, sufletele noastre». Dacă noi cerem des ca Duhul Sfânt să vină să sălășluiască întru noi, să ne curățească de toată întinăciunea, atunci duhurile necurate nu mai au putere asupra noastră deoarece întâlnesc pe Duhul Sfânt în sufletul nostru prin credință, rugăciune și fapte bune.

Preafericirea Sa a mai arătat că semnul Sfintei Cruci este armă tare împotriva diavolului:

Noi, când ne rugăm, ne însemnăm cu semnul Sfintei Cruci prin care se arată iubirea Tatălui, a Fiului și a Sfântului Duh, pentru oameni exprimată în iubirea jertfelnică a lui Iisus Hristos. Demonii se tem de semnul Sfintei Cruci pentru că Sfânta Cruce arată iubirea smerită a lui Hristos. Însă, ei sunt mândri și mândria lor este chinuită de smerenia iubirii milostive a lui Iisus Hristos.

Galerie foto:

Comentarii Facebook


Știri recente