Patriarhul Daniel a oficiat Sfințirea mare a apei: Prin gustarea ei ne reînnoim botezul

Patriarhul Daniel a oficiat vineri Sfințirea mare a apei împreună cu Episcopul Qais de Erzurum din Patriarhia Antiohiei și a Întregului Orient și cu Episcopul vicar patriarhal Varlaam Ploieșteanul.

Din fața Reședinței Patriarhale, Preafericirea Sa a spus că Sărbătoarea Botezului Domnului ne descoperă iubirea Sfintei Treimi față de umanitate și a prezentat beneficiile de care se bucură credincioșii prin gustarea Aghesmei Mari.

„Această mare sărbătoare arată descoperirea Sfintei Treimi. Că Dumnezeu nu este o singurătate veșnică. El este Unul în ființă și întreit în persoane, dar nu o singurătate veșnică, ci o comuniune de iubire veșnică”.

Botezul Domnului, temelia botezului creștin

Patriarhul a spus că Sfânta Treime S-a arătat în mod vizibil după botezul Domnului în Iordan și această arătare este temelia botezului creștin.

„De aceea, spre sfârșitul activității Sale mesianice pe pământ, înainte de a se înălța întru slavă la cer, Hristos Domnul a poruncit ucenicilor Săi să meargă să binevestească Evanghelia la toate neamurile și să le boteze în numele Tatălui, al Fiului și al Sfântului Duh”.

„Aceasta înseamnă că prin botezul în numele Tatălui, al Fiului și al Sfântului Duh noi intrăm în iubirea eternă a Sfintei Treimi”.

Preafericirea Sa a semnalat că în limba greacă a Noului Testament „a boteza” înseamnă „a plonja”, „a scufunda”, „a se afunda”.

„Deci, prin botez noi suntem afundați în iubirea smerită și milostivă a Tatălui, a Fiului și a Sfântului Duh”.

Darurile primite prin botez

„Prin botez noi primim, nu doar iertarea păcatelor și încorporarea în Trupul tainic al lui Hristos care este Biserica, ci și începutul unei vieți noi, viața veșnică. Viața veșnică nu este doar viața de după moarte, este viața în comuniune cu Dumnezeu cel veșnic viu”, a explicat Patriarhul României.

Prin botez primim arvuna vieții veșnice și „încă două daruri mari de tot”, a continuat Preafericitul Părinte Patriarh Daniel.

Unul este darul înfierii – „nu mai suntem robi, ci devenim fii și fiice ale lui Dumnezeu, după har”.

Al doilea este darul arvunei învierii din morți: „Sfântul Vasile cel Mare ne spune că prin botez obținem și darul înfierii și darul învierii. Mai întâi, învierea sufletului omorât din cauza păcatelor, pe care o primim prin pocăință și apoi pregătirea pentru învierea cea de obște”.

Preafericirea Sa a amintit că Sfântul Ioan Gură de Aur explică de ce a zis Tatăl din ceruri la ieșirea lui Hristos: „A zis ca să știi și tu, creștine, că la botezul tău, tainic, Tatăl din ceruri a zis «Acesta este Fiul Meu cel iubit întru Care bine am voit» pentru că nu s-a referit tatăl numai la persoana dumnezeiască a Fiului, ci și la firea lui omenească și în aceste cuvinte a cuprins întreg neamul omenesc care va crede în Hristos”.

Prin gustarea Aghesmei Mari reînnoim botezul nostru

„Această sărbătoare nu este doar amintirea Botezului Domnului în apele Iordanului și actualizarea ei, ci este și înnoirea, spun Sfinții Părinți, a botezului nostru. Fie că ne-am botezat maturi, fie copii, Botezul Domnului este botezul tuturor creștinilor reînnoit. Prin gustarea apei sfințite în ziua Botezului Domnului, Agheasma Mare, noi reînnoim botezul nostru”.

„Nașul a mărturisit în locul nostru Crezul ortodox și am fost botezați de către preot în numele Preasfintei Treimi iar acum, pentru că suntem conștienți și responsabili de credința noastră, noi în fiecare an la Botezul Domnului serbăm și botezul omului, al fiecăruia dintre noi, botez care ne-a dat calitatea de fii după har a lui Dumnezeu și ne pregătește pentru învierea cea de obște și pentru viața veșnică în iubirea, pacea și bucuria Preasfintei Treimi”.

Sfințirea mare a apei în Ajunul Bobotezei

Mai departe, Patriarhul a vorbit despre slujba oficiată, Sfințirea Mare a apei, care are două rânduri de câte trei invocări ale Duhului Sfânt și a spus că această dublă invocare este tocmai pentru a arăta că apa aceasta se referă atât la Botezul Domnului, cât și la botezul nostru în numele Sfintei Treimi”.

Preafericirea sa a mai explicat că Sfințirea mare a apei oficiată în ajun are loc tot în timpul sărbătorii Botezului Domnului pentru că se oficiază după Vecernia praznicului: „Din rațiuni practice se săvârșește de două ori, dar în aceeași zi liturgică a Botezului Domnului”.

Preafericirea Sa le-a amintit credincioșilor modul în care se consumă Agheasma Mare și beneficiile ei.

Poporul român a fost botezat lent și profund

La finalul predicii, Părintele Patriarh a menționat că la sărbătoarea Botezului Domnului ne aducem aminte și de botezul poporului român care „nu a fost botezat la comanda unui cneaz sa a unui rege, ci a fost botezat începând cu predica și botezul Sfântului Apostol Andrei și botezarea poporului român sau creștinarea lui s-a făcut lent și profund. Nu s-a făcut în grabă, ci treptat, în mod liber și duhovnicește în mod profund, cu pregătire”.

„De aceea, poporul român, fiindcă a fost profund creștinat a rezistat în fața năvălirii multor popoare migratoare de-a lungul secolelor și a puterilor ostile. Noi nu avem o zi sau un an al creștinării noastre, dar creștinarea a fost lentă profundă pe când se forma poporul român ca popor nou în istorie din geto-daci și romani, pe atunci se creștina”.

După slujbă, au fost împărțite credincioșilor sticle de 2 litri cu Agheasmă Mare și pachete cu anafură.

Vezi mai multe imagini de la eveniment în Secțiunea Galerii Foto.

Foto credit: Basilica.ro / Raluca Emanuela Ene

Comentarii Facebook


Știri recente