Mântuitorul Iisus Hristos săvârșește minuni pentru a-i conduce pe oameni pe calea mântuirii

Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, în cuvântul de învățătură rostit pe 14 aprilie 2013 în Paraclisul Sfântul Grigorie Luminătorul din Reședința Patriarhală, a explicat semnificațiile Pericopei Evanghelice a Duminicii a IV-a din Postul Mare de la Sfântul Evanghelist Marcu, capitolul al IX-lea, versetele de la 17 la 32, în care este prezentată Vindecarea fiului lunatic.

Mântuitorul Iisus Hristos săvârșește minuni pentru a-i conduce pe oameni pe calea unirii cu Dumnezeu

Patriarhul României a evidențiat, printre altele, rolul rugăciunii unită cu postul: „Vedem că această lucrare duhovnicească de întărire în credință a tatălui care avenit la Iisus să aducă un copil bolnav și vindecarea însăși a copilului ca eliberare a lui de un duh necurat, mut și surd arată milostivirea Mântuitorului Iisus Hristos și înțelepciunea Lui. El nu dorește să săvârșească minuni pentru a fi lăudat de oameni, ci pentru a-i conduce pe oameni pe calea credinței, a unirii cu Dumnezeu, pe calea mântuirii. După ce însă a vindecat pe acest copil și a dăruit tatălui copilului multă bucurie Iisus când intrat în casă a fost întrebat de ucenicii săi †˜de ce noi nu am putut să alungăm acest demon din copil†™ știind că Mântuitorul Iisus Hristos a dat putere ucenicilor Săi să vindece bolnavii, să alunge demonii din oameni, iar Iisus le-a răspuns †˜acest neam de diavoli nu iese decât cu post și cu rugăciune†™. Prin aceasta Hristos Domnul ne arată cât de importantă este rugăciunea fierbinte unită cu postul”.

Puterea Duhului Sfânt care se află în omul rugător și postitor alungă pe demoni

Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Române a precizat și faptul că alungarea demonilor nu se face prin pronunțare magică de cuvinte, ci prin invocarea prezenței Duhului Sfânt în omul rugător și postitor ca el să aibă de la Duhul Sfânt puterea de a alunga pe demoni: „De ce neamul de diavoli mut și surd nu a ieșit din copilul acesta fără post și rugăciune sau fără rugăciune și post? Demonii sunt de multe feluri. Unii sunt mai răi și mai mândri decât alții, iar când demonul intră în om nu se teme de nici un cuvânt asupra lui, ci se teme numai de prezența Duhului Sfânt în omul care se roagă și postește. Nu cuvintele omului alungă pe demoni, ci puterea Duhului Sfânt care se află în omul rugător și postitor pentru că este smerit. Postul smerește pe om, iar smerenia îl ajută să se roage mai mult și mai puternic, mai fierbinte punându-și nădejdea nu în forțele proprii, ci în prezența lucrătoare, vindecătoare și sfințitoare a Duhului Sfânt. Deci, numai Duhul Sfânt alungă duhurile rele și necurate pentru că el este Duhul cel Bun și Duhul cel Sfânt, cel Curat. Prezența Duhului Sfânt ca Duh al curăției, al smereniei, al iubirii fără orgoliu, această prezență este înfricoșătoare sau înfiorătoare pentru demoni. Cu alte cuvinte, această lucrare de alungare a demonilor nu se face prin pronunțare magică de cuvinte, ci prin invocarea prezenței Duhului Sfânt în omul rugător și postitor ca el să aibă de la Duhul Sfânt puterea de a alunga pe demoni. Prin aceasta ucenicii învață că nu e suficient să li se încredințeze o misiune, ci această misiune trebuie cultivată și împlinită în comuniune permanentă cu Dumnezeu. Nu putem folosi daruri ale lui Dumnezeu în uitare de Dumnezeu. Nu putem folosi daruri ale lui Dumnezeu despărțiți de Dumnezeu. Darurile primite de la Dumnezeu se dăruiesc spre binele semenilor, dar izvorul lor este Dumnezeu dăruitorul și de aceea cel ce cultivă darurile primite de la Dumnezeu trebuie să mențină prin rugăciune, prin postire, prin fapte bune o permanentă legătură cu Dumnezeu Dăruitorul, Izvorul tuturor darurilor. Vedem cum Mântuitorul vindecă de ucenici de nepriceperea lor duhovnicească arătându-le că trebuie nu doar să poruncească demonilor să iasă din omul posedat sau stăpânit de demoni, ci să se roage și să postească pentru ca lucrarea aceasta sfântă să se facă prin prezența lucrătoare a Duhului Sfânt în ucenicii lui Hristos”.

E o datorie morală a fiecărui tată și a fiecărei mame de a merge la Biserică pentru a se ruga lui Dumnezeu pentru vindecarea copiilor

Evanghelia de astăzi, spune Preafericitul Părinte Patriarh Daniel, ne arată că în perioada Postului, de fapt în toată viața, dar mai ales în această perioadă trebuie să unim rugăciunea cu postul și cu fapta bună: „Să ne rugăm pentru noi, dar și pentru izbăvirea de boală, de suferință, de toată răutatea a semenilor noștri și mai ales să ne rugăm pentru cei care nu se mai pot ruga pentru ei înșiși. Vedem că acest copil demonizat nu se mai putea ruga pentru el însuși, nu putea interveni la Iisus ca să-l vindece, dar tatăl său, care deși la început a avut o credință șovăielnică, o speranță firavă, din iubire pentru copil a îndrăznit să-L roage pe Mântuitorul Hristos să-I ceară ca să vindece pe copilul său. Evanghelia ne arată așadar și grija unui tată față de copilul bolnav arătând prin aceasta că e o datorie morală a fiecărui tată și a fiecărei mame de a merge la Biserică pentru a se ruga lui Dumnezeu pentru vindecarea copiilor”.

†˜Scara virtuților†™ a devenit un manual al tuturor călugărilor din Răsărit și din Apus secole de-a rândul

În continuare, Preafericirea Sa a vorbit despre lucrarea Sfântului Ioan Scărarul în viețile credincioșilor: „Biserica a rânduit ca în această a patra duminică din Post să fie pomenit în mod special Sfântul Ioan Scărarul deși el mai are o zi de pomenire și anume, ziua de 30 martie a fiecărui an. Sfântul Ioan Scărarul se numește așa pentru că a scris o †˜Scar㆙ foarte valoroasă numită †˜Scara virtuților†™ sau †˜Scara paradisului†™ în care sunt arătate treptele creșterii duhovnicești. Sfântul Ioan Scărarul a trecut la Domnul în 649. A fost un sfânt care a trăit în ultima perioadă a secolului al VI-lea și prima parte a secolului al VII-lea. Deși era relativ tânăr el a fost un om înțelept. Cartea scrisă de el a devenit un manual al tuturor călugărilor din Răsărit și din Apus secole de-a rândul. Sfântul Ioan Scărarul este numit în cântările Duminicii a IV-a din Post †˜Scara virtuților†™ el însuși, †˜lauda monahilor†™, †˜luminător și călăuzitor pe calea mântuirii†™. Este un părinte duhovnicesc înțelept, învățător al postirii, al rugăciunii, al virtuților, dar și un rugător pentru noi. De aceea, în această duminică ne și rugăm mai mult Sfântului Ioan Scărarul să ne ajute să ne eliberăm de patimi, de păcate prin pocăință, prin post, prin rugăciune, prin milostenie și să cultivăm virtuțile. Cele mai mari virtuți potrivit scrierii sale †˜Scara†™ sunt smerenia și iubirea. Și fără smerenie nu poate exista o iubire adevărată pentru că iubirea adevărată este însăși prezența lui Hristos Cel smerit în om, prezența Duhului Sfânt care ne unește cu Hristos spre slava Preasfintei Treimi și spre a noastră mântuire. Amin!”.

Duminica viitoare Biserica Ortodoxă se va afla în Duminica a V-a din Postul Mare numită și a Cuvioasei Maria Egipteanca.

Comentarii Facebook


Știri recente