Maica Domnului aștepta mutarea la ceruri în rugăciune și recunoștință – Patriarhul Daniel

Când a aflat vestea mutării ei la ceruri, Fecioara „a început a se ruga, a mulțumit lui Dumnezeu pentru viața pe care a trăit-o pe pământ, pentru toate binefacerile primite de la El, a împărțit unor femei sărace puținele haine pe care le avea și le-a pregătit pe cele de înmormântare”, a spus Preafericitul Părinte Patriarh de Adormirea Maicii Domnului.

Preafericirea Sa a oficiat miercuri Sfânta Liturghie împreună cu Preasfințitul Părinte Timotei Prahoveanul în Catedrala Patriarhală.

Cum a avut loc Adormirea Maicii Domnului

În omilia rostită la slujbă, Părintele Patriarh a evocat modul în care este prezentat momentul Adormirii Maicii Domnului în tradiția Bisericii.

Preafericirea Sa a evidențiat faptul că Maica Domnului a fost înștiințată de Arhanghelul Gavriil cu privire la momentul morții ei.

Trecerea Fecioarei Maria la cele veșnice a avut loc într-un mod firesc: „s-a așezat pe pat și sufletul său a fost luat la ceruri, iar trupul său a adormit în Domnul”.

La înmormântare au fost prezenți toți apostolii, mai puțin Toma, cel care avea să descopere mutarea cu trupul la ceruri a Maicii Domnului:

„Sf. Ap. Toma a venit mai târziu. A treia zi a mers și el la mormânt însoțit de apropiații Maicii Domnului și când a deschis mormântul a văzut că doar hainele cu care a fost Ea îmbrăcată mai erau în mormânt, dar trupul nu mai era acolo”.

„A fost luată la cer de către Fiul Ei”, a spus Patriarhul. De ce? „Pentru că nu putea să rămână în stricăciune trupul din care S-a zămislit și S-a născut ca om Fiul lui Dumnezeu cel Veșnic”, a explicat Preafericirea Sa.

În acest context, Patriarhul Daniel a referire la icoana Adormirii, care Îl arată pe Mântuitorul Iisus Hristos purtând în brațele Lui sufletul Maicii Domnului sub forma unui copil „exprimând prețuirea și cinstirea pe care I-o acordă Fiul Maicii Sale din care S-a născut”.

Adormire sau moarte?

„Adormirea înseamnă trecerea la cele veșnice a credincioșilor”, a punctat Preafericitul Părinte Patriarh. „Cei adormiți în Domnul, adică în credința în Hristos și în înviere, vor sta cu trupul în mormânt în mod provizoriu, în așteptarea învierii universale sau de obște după cum spunem în Crez”.

Vorbind despre sensul duhovnicesc al morții, Patriarhul României a arătat diferența dintre termenii necropolă și cimitir.

Primul – „necropolă” – vine din antichitatea păgână și semnifica Orașul morților, iar al doilea folosit de creștini – „cimitir” – înseamnă în limba greacă dormitor.

„Așadar, noi nu numim moartea Maicii Domnului, ci Adormirea Ei, care înseamnă doar odihnă a trupului, dar viață în comuniune cu Dumnezeu”, a adăugat Patriarhul.

„Moartea, din punct de vedere duhovnicesc se referă la despărțirea omului de Dumnezeu”, le-a spus Patriarhul Daniel celor prezenți în Catedrala Patriarhală.

Moment din cadrul slujbei oficiate de PF Daniel împreună cu PS Timotei. Foto: Mihnea Păduraru / ZL

Mutarea Maicii Domnului

Patriarhul a spus că sărbătoarea se mai numește și „mutarea” Maicii Domnului la viața veșnică și a insistat asupra acestui aspect.

Părintele Patriarh a subliniat că termenul se referă la „mutarea de la viața pământească limitată și trecătoare, la viața netrecătoare și veșnică”.

„Cu mare înțelepciune, Biserica a numit această taină a luării sau a ridicării cu trupul la cer, mutare, și nu înviere, nici înălțare la cer”, a spus Preafericirea Sa.

„Pentru că învierea și înălțarea lui Hristos s-au făcut cu puterea lui dumnezeiască proprie. Ori Maica Domnului nu a înviat și nici nu s-a ridicat la cer cu puteri proprii, ci cu puterea dumnezeiască a Fiului Său”, a explicat Patriarhul României.

„Această sărbătoare ne arată că Maica Domnului trece prin moarte ca toți oamenii, dar nu rămâne în moarte pentru că Hristos Domnul, arătând prețuire și cinstire deosebită pentru ea, o ridică la ceruri”, a adăugat Părintele Patriarh.

România – Grădina Maicii Domnului

România a fost numită Grădina Maicii Domnului încă din secolul al XV-lea, Papa Ioan Paul al II-lea repetând doar ce era în tradiţie, la vizita sa în ţara noastră din mai 1999, a afirmat Părintele Patriarh.

„În secolul al XV-lea la Mănăstirea Bisericani din judeţul Neamţ, unii călugări voiau să plece la Muntele Athos, în Grecia. Maica Domului li s-a arătat într-un stejar ale cărui rădăcini se află şi acum la Bisericani într-o biserică nouă pe care noi am sfinţit-o pe când eram mitropolit la Iaşi”, a evocat Preafericirea Sa.

„Acolo, din stejarul respectiv, pe care credincioşii puneau adesea icoana Maicii Domnului, le-a spus Ea călugărilor: «Nu mai mergeţi la Muntele Athos, pentru că şi aici este grădina mea». Şi de-atunci s-a spus că şi România este Grădina Maicii Domnului, a precizat Patriarhul.

Să punem totul sub ocrotirea Maicii Domnului!

Îndemnul final al omiliei Patriarhului din 15 august 2018 a fost acela de a așeza totul sub ocrotirea Maicii Domnului care este în mod special „ocrotitoarea tuturor familiilor”.

„Ea fiind mamă îndurerată și milostivă înțelege toate suferințele părinților care cresc copii, înțelege și simte care sunt nevoile familiei, care sunt strigătele de ajutor ale celor neajutorați”.

Dar Ea nu este numai ocrotitoarea „părinților și a pruncilor” ci și „ocrotitoarea fecioarelor, a tinerilor, a monahilor și monahiilor, a slujitorilor Bisericii, arhiereilor, preoților, diaconilor pentru că Fiul Ei este Arhiereul Veșnic; ocrotitoarea văduvelor, orfanilor, săracilor și iubire cu smerenie a celor pe care nu-i mai iubește nimeni”.

Vezi și: Episcopul Ieronim la Prohodul Maicii Domnului: Ea este Maica rugăciunilor noastre (VIDEO)

Foto credit: Mihnea Păduraru / ZL

Comentarii Facebook

Lasă un răspuns


Știri recente