În Ajunul Bobotezei, Părintele Patriarh a recomandat utilizarea corectă a termenilor legați de sfințirea apei

În cadrul unei cateheze rostite sâmbătă, când i-a primit pe slujitorii Catedralei la Reședința Patriarhală cu vestea Botezului Domnului, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a recomandat utilizarea corectă a termenilor legați de sfințirea apei.

Patriarhul Daniel a semnalat greșeli existente în exprimare legate de „sfințirea cea mare a apei” care nu poate fi „sfințirea apei celei mari”, întrucât: „Nu sfințim o apă mică sau una mare, ci sfințirea este mică și mare”.

„Sfințirea Aghesmei” – pleonasm

De asemenea, Preafericirea Sa a explicat că expresia „sfințirea Aghesmei” este pleonasm. Apa sfințită este agheasmă, rezultatul sfințirii mici sau mari a apei fiind agheasma mică sau mare.

Părintele Patriarh a amintit că termenul de „agheasmă” provine de la cuvântul grecesc „agiasmós” (αγιασμός) care înseamnă „sfințire”.

Sfințirea cea Mare a apei în Ajunul Bobotezei la Catedrala Patriarhală. ©Luigi Ivanciu/ZL

Semnificația Sfințirii Mari a apei

În aceeași cateheză, Patriarhul României a vorbit despre semnificația Sfințirii Mari a apei, care înseamnă o reînnoire a Botezului Domnului, dar și a Botezului personal.

„Această sfințire a apei făcută de către Biserică este bazată pe sfințirea apelor Iordanului săvârșită de Mântuitorul Iisus Hristos prin Botezul Său”, a spus Părintele Patriarh potrivit Radio Trinitas.

Vestirea Botezului Domnului la Reședința Patriarhală. ©Luigi Ivanciu/ZL

De asemenea, a continuat Preafericirea Sa citându-l pe Sf. Simeon al Tesalonicului, „această sfințire mare a apei este și înnoirea Botezului nostru propriu”:

„Gustarea din Agheasma Mare făcută către finalul Sfintei Liturghii în ziua praznicului Botezului Domnului ne ajută să înnoim în noi harul Sfântului Botez pe care l-am primit”.

Gustarea din Agheasma Mare ne mai ajută la „conștientizarea faptului că am fost și noi botezați în numele Sfintei Treimi, Care s-a arătat la Iordan îndată ce Mântuitorul a ieșit din apă ca să se facă deosebirea între botezul lui Ioan și Botezul creștin”.

Utilizarea Aghesmei Mari

Patriarhul Daniel a explicat că sâmbătă s-a făcut o sfințire Mare a apei pentru binecuvântarea caselor credincioșilor.

Agheasma Mare cuprinde în ea „o mulțime de binecuvântări”. Apa care va fi sfințită duminică, de Bobotează „se va păstra tot timpul anului și se va gusta din ea în ziua Botezului Domnului, opt zile după praznic, dar și atunci când suntem bolnavi sau în mari ispite și încercări”.

Vezi Programul liturgic de Bobotează la Catedrala Patriarhală.

Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a subliniat că apa sfințită la Bobotează este „izvor de nestricăciune, izvor de sfințire, vindecare de boli, alungare de puteri potrivnice ale duhurilor diavolești, spre curățirea sufletelor și a trupurilor, spre dezlegare de păcate, spre tot lucrul cel de folos” (din rânduiala Sfințirii celei Mari a apei).

Tot cu Agheasma Mare se sfințesc bisericile, pictura, antimisele, prapurile bisericii, crucea, troițele, veșmintele, clopotele și obiectele de cult.

Vestirea Botezului Domnului la Reședința Patriarhală. ©Luigi Ivanciu/ZL

Clericii slujitori ai Catedralei Patriarhale au binevestit Botezul Domnului, în ziua de Ajun, Părintelui Patriarh imediat după oficierea Sfintei Liturghii. Ei au binecuvântat cu agheasmă încăperile din Reşedinţa Patriarhală.

Foto credit: Luigi Ivanciu / ZL

Comentarii Facebook

Lasă un răspuns


Știri recente