Hristos vine într-o omenire bolnavă de păcat ca să o vindece și să o ridice la viață veșnică

În toate bisericile s-a citit în Duminica dinaintea Nașterii Domnului, la 22 decembrie 2013, fragmentul Evanghelic care ne prezintă Genealogia Mântuitorului. În cuvântul de învățătură rostit în Paraclisul Reședinței Patriarhale cu hramul Sfântul Grigorie Luminătorul, Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române a arătat învățăturile ce reies din fragmentul evanghelic rânduit de Biserică a fi citit astăzi.

Cel care Se va Naște pentru mântuirea lumii, Mesia, Fiul lui Dumnezeu Cel Veșnic este Unul din Sfânta Treime

În cuvântul Său, Patriarhul României a arătat că în pregătirea generațiilor pentru venirea Mântuitorului se vede atât lucrarea Preasfintei Treimi, cât și ținta spre care se face pregătirea și anume mântuirea oamenilor: „Vedem în Evanghelia după Matei că generațiile de oameni de la Avraam până la Hristos se împart în 3 grupe de câte 14 generații. Această împărțire în trei grupări este legată și de trei perioade de timp: de la Avraam până la David, de la David până la strămutarea în Babilon, de la strămutarea din Babilon până la Iisus Hristos. Prin această cifră trei ni se arată lucrarea tainică a Preasfintei Treimi în omenire pentru că Cel care Se va naște pentru mântuirea lumii, Mesia, Fiul lui Dumnezeu Cel Veșnic este Unul din Sfânta Treime, iar în Evanghelia după Luca vedem și mai clar că zămislirea lui Iisus din Pântecele Fecioarei Maria, sau Întruparea Sa se face prin lucrarea Preasfintei Treimi. În această pregătire a generațiilor înmănunchiate câte 14 de trei ori se vede atât lucrarea Treimii, cât și ținta spre care se face pregătirea și anume mântuirea oamenilor ca izbăvire de păcat și moarte și participarea la iubirea, lumina, fericirea și bucuria Preasfintei Treimi”.

Credința puternică a proorocilor este cea mai antrenantă pregătire pentru venirea Mântuitorului

Totodată Preafericirea Sa a arătat că pregătirea pentru venirea Mântuitorului s-a făcut pe două planuri: planul credinței și planul vieții sfinte.

„Cele 14 generații dintr-o grupă au și ele o semnificație deosebită deoarece cifra 14 este formată din de două ori câte 7. În Vechiul Testament cifra 7 semnifică desăvârșirea în lumea pământească. De două ori câte 7 înseamnă că această pregătire presupunea ca cei care așteaptă venirea Mântuitorului să se pregătească pe două planuri: planul credinței și planul vieții sfinte. Credința puternică a proorocilor care prevăd și prezic sau anunță cu anticipație venirea lui Mesia este cea mai antrenantă pregătire pentru venirea Mântuitorului, iar viețuirea sfântă a drepților Vechiului Testament ca pregustare a prezenței lui Mesia prin Duhul Sfânt în inimile lor reprezintă a doua forță mare de pregătire. Vederea anticipată a lui Mesia de către prooroci și simțirea tainică în Duhul Sfânt a prezenței Lui în inimile celor drepți împreună formează cea mai profundă și cea mai plină de speranță pregătire pentru venirea Mântuitorului. Deci, credință puternică și viețuire sfântă, aceste două componente ale pregătirii omenirii sunt permanente în aceste generații care sunt enumerate”, a spus Preafericirea Sa.

Maica Domnului reprezintă culmea pregătirii poporului ales pentru primirea lui Mesia

De asemenea, Părintele Patriarh a vorbit despre Fecioara Maria arătând că ea s-a pregătit la Templul din Ierusalim timp de 12 ani pentru a deveni Templu al Zămislirii și Nașterii lui Hristos prin lucrarea Sfântului Duh.

„Credința puternică și viețuirea sfântă culminează în persoana Maicii Domnului. Ea reprezintă culmea pregătirii poporului ales pentru primirea lui Mesia. Ea se pregătește la Templul din Ierusalim timp de 12 ani pentru a deveni Templu al Zămislirii și Nașterii lui Hristos din ea prin lucrarea Duhului Sfânt”, a subliniat Patriarhul României.

Venirea Fiului lui Dumnezeu la plinirea vremii

Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Române a arătat că venirea Mântuitorului nu este o întâmplare și a necesitat o pregătire îndelungată.

„Genealogia este plină de semnificații și substanță duhovnicească, de conținut spiritual, pedagogic care ne învață iubirea lui Dumnezeu pentru omenirea întreagă, dar în mod deosebit ne arată că venirea Lui în lume nu este întâmplare, hazard, ci necesită o pregătire îndelungă și această pregătire în etape, trei mari etape, grupate în 14 generații fiecare, este o pregătire duhovnicească până se ajunge la plinirea vremii după cum ne spune Sf. Apostol Pavel în capitolul IV din Epistola sa către Galateni. La plinirea vremii a venit Fiul lui Dumnezeu născut din femeie și născut sub lege ca pe cei născuți din femeie și născuți sub lege să îi mântuiască. Pregătirea aceasta era necesară pentru că numai atunci când ne pregătim mult timp, cu multă seriozitate și profunzime spre a primi un dar mare înțelegem valoarea darului pe care îl vom primi”, a spus Părintele Patriarh.

Venirea Fiului în lume are ca scop înfierea oamenilor în iubirea lui Dumnezeu Tatăl

Venirea lui Hristos, venirea lui Dumnezeu cel Veșnic, Fiului Veșnic al lui Dumnezeu în lume are ca scop îndumnezeirea oamenilor, a mai subliniat Preafericitul Părinte Patriarh Daniel: „Venirea Fiului în lume are ca scop înfierea oamenilor în iubirea lui Dumnezeu Tatăl, de aceea trebuie pregătire. Fără pregătire darul prezenței Fiului lui Dumnezeu în lume ca om nu face sufletul omului roditor, deci numai când sămânța este semănată pe un teren arat și bine pregătit ea aduce roadă și numai în omul care se pregătește pentru întâlnirea cu Dumnezeu întâlnirea aduce rodire de sfințenie și arvună de viață veșnică”.

În Iisus se unește cerul cu pământul, Dumnezeu Cel necreat cu creatura, Veșnicia cu timpul ca pe oamenii născuți în timp să îi aducă la viață veșnică

Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Române a vorbit și despre Nașterea Mântuitorului arătând că Iisus nu se naște din sămânță bărbătească, nu se zămislește din inițiativa omului, ci din lucrarea Duhului Sfânt asupra Fecioarei Maria, pentru că însuși Fiul lui Dumnezeu Cel Veșnic își formează umanitatea sau trupul prin lucrarea Duhului Sfânt din umanitatea Fecioarei Maria: El nu este născut, El Se naște, El nu este zămislit, El Se zămislește. Cu alte cuvinte, Fiul lui Dumnezeu are inițiativa veniri în lume ca fiind trimis de Tatăl și El își formează propria umanitate, de aceea Fericitul Augustin spune: Din pântecele Fecioarei conduce stelele, universul întreg pentru că este Cel prin care și pentru care au fost create toate la început. Această zămislire de la Duhul Sfânt și din Fecioara Maria ne arată că lucrarea aceasta sfântă este mai presus de fire, nu este o naștere naturală, ea are ceva natural în înțelesul că se naște din femeie Iisus după cum se nasc toți copiii, dar are ceva mai presus de fire prin faptul că zămislirea nu se face din sămânță bărbătească, ci din lucrarea Duhului Sfânt. Sfântul Ioan Gură de Aur ne spune că în zămislirea și nașterea lui Hristos avem ceva ceresc și ceva pământesc. Inițiativa este de la Dumnezeu și lucrarea zămislirii se face prin Duhul Sfânt, dar din ceva care există pe pământ și anume din Fecioara Maria. Vedem că în Iisus se unește cerul cu pământul, Dumnezeu cel necreat cu creatura, veșnicia cu timpul ca pe oamenii născuți în timp să îi aducă la viață veșnică, El, Hristos Domnul”.

Botezul este naștere din Duhul Sfânt și din apă după cum Iisus s-a zămislit de la Duhul Sfânt și din Fecioara Maria

Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române a vorbit celor prezenți și despre Taina Botezului:Mai exist un înțeles adânc al acestei zămisliri și nașteri a lui Hristos de la Duhul Sfânt și din Fecioara Maria și anume în Nașterea lui după trup este dată și Taina Botezului. Până în secolul al IV-lea Nașterea Domnului și Botezul Domnului erau serbate în aceeași zi, în 6 ianuarie. Mai târziu s-au despărțit cele două sărbători. Nașterea lui Hristos ca bază a Botezului ne arată că El Se naște, Se zămislește de la Duhul Sfânt și din Fecioara Maria ca să dea în însăși Taina Nașterii Sale baza pentru Botez astfel încât oamenii să se renască spiritual din Duhul Sfânt și din apă. Botezul este naștere din Duhul Sfânt și din apă după cum Iisus s-a zămislit de la Duhul Sfânt și din Fecioara Maria. Avem ceva ceresc și ceva pământesc. Cerescul intervine ca pământescul să fie transfigurat și mutat la cele veșnice. Cu alte cuvinte Nașterea după Trup a Mântuitorului Iisus Hristos pregătește omenirea pentru nașterea după Duhul și anume ca oamenii să nu mai trăiască doar o viață biologică trecătoare, ci încă din timpul vieții pământești să înceapă viața cerească, veșnică eternă în comuniune de iubire cu Dumnezeu Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt”.

Hristos vine într-o omenire bolnavă de păcat ca să o vindece și să o ridice la viață veșnică

Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a explicat ce înseamnă plinirea vremii:

„Plinirea vremii înseamnă conștientizarea necesității izbăvirii de păcat și de moarte. A trebuit să treacă generație dup generație să se constate că oamenii se nasc ca să moară, că toate generațiile merg spre moarte și acest curs al omenirii spre moarte nu este unul normal deși pare firesc din punct de vedere al naturii căzute, nu este unul conform cu vocația omului de a trăi veșnic. Întrucât omul a fost creat după chipul lui Dumnezeu Cel Nemuritor și Veșnic Viu el trebuie să trăiască veșnic. Plinirea vremii înseamnă conștientizarea faptului pe de o parte că moartea este inevitabilă, iar pe de altă parte că fiecare om dorește să trăiască veșnic și Hristos Domnul vine tocmai pentru a elibera pe oameni de păcat și moarte și pentru a le dărui viață veșnică. El vine într-o omenire bolnavă de păcat ca să o vindece și să o ridice la viață veșnică”, a mai spus Preafericirea Sa.

Cinstim cu adevărat eroii care s-au jertfit pentru demnitatea și libertatea poporului român când libertatea aceasta devine o libertate de a săvârși binele

În cuvântul de învățătură Patriarhul României, a vorbit despre importanța libertății dobândite în 1989.

„În această zi de pomenire a eroilor din 1989 trebuie să întărim credința noastră, rugăciunea și demnitatea noastră, să folosim libertatea pentru a face binele nu pentru a săvârși răul, să folosim libertatea pentru a ajuta pe semenii noștri, să arătăm o libertate exersată în fapte bune, în iubire milostivă, nu în păcate și egoism. Atunci cinstim cu adevărat eroii care s-au jertfit pentru demnitatea și libertatea poporului român când libertatea aceasta devine o libertate de a săvârși binele, de fi mai buni, mai milostivi, mai credincioși, mai evlavioși, mai apărători ai valorilor eterne ale credinței și apărători ai identității și demnității noastre românești oriunde ne-am afla”, a spus Preafericirea Sa.

În toate bisericile și mănăstirile ortodoxe din țară și străinătate ale Patriarhiei Române, după Sfânta Liturghie, a fost oficiată o slujbă de pomenire a eroilor care s-au jertfit pentru libertatea, credința și demnitatea poporului român în decembrie 1989.

Comentarii Facebook


Știri recente