Botezul este o cufundare în harul și iubirea Preasfintei Treimi, spune Patriarhul României

Vorbind despre Dumnezeiasca Arătare din ziua Botezului Domnului, Preafericitul Părinte Patriarh a explicat că Dumnezeu Tatăl prin cuvintele „Acesta este Fiul Meu Cel iubit” s-a referit și la întreaga umanitate care prin Botez este cufundată în harul și iubirea Preasfintei Treimi:

„Atunci când a zis «Acesta este Fiul Meu Cel iubit întru care bine am voit» Dumnezeu Tatăl nu s-a referit numai la dumnezeirea Fiului ci și la umanitatea Lui și la firea pe care a luat-o prin zămislire de la Duhul Sfânt și din Fecioara Maria.

Deci, în iubirea veșnică a lui Dumnezeu Tatăl către Fiul este acum inclusă, cuprinsă și iubirea față de umanitatea pe care El a luat-o”, a subliniat Preafericirea Sa.

„Mântuitorul Iisus Hristos în apele Iordanului ne include în iubirea veșnică a Preasfintei Treimi”, a continuat Părintele Patriarh.

„De aceea, Botezul înseamnă nu stropire, ci cufundare în apa plină de Duh Sfânt. Deci, Botezul este o cufundare a noastră în harul și în iubirea Preasfintei Treimi”.

Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a oficiat Liturghia Sf. Vasile cel Mare duminică, 6 ianuarie 2019, în Catedrala Patriarhală istorică împreună cu Episcopii vicari patriarhali Varlaam Ploieșteanul și Ieronim Sinaitul.

”O relație veșnică cu Dumnezeu

În același context, Părintele Patriarh a spus că „noi, când suntem botezați, începem o relație nouă cu Dumnezeu, și anume, o relație veșnică” întrucât „viața veșnică nu este viața de după moarte, ci viața trăită în comuniune de iubire cu Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt”.

Insistând asupra faptului că mărturia dată de Tatăl față de Fiul Său Cel iubit ne include și pe noi, Patriarhul României a amintit cuvintele Sf. Ioan Gură de Aur referitoare la Botezul Domnului:

„S-au deschis cerurile ca să-ți arate ție că și la Botezul tău s-au deschis cerurile și tu ai fost tainic mărturisit de Tatăl ca fiind fiu sau fiică iubită”.

Mărturisirea care dă ritmul vieții Bisericii

În cadrul aceleiași predici, Părintele Patriarh Daniel a evidențiat care este centrul vieții liturgice și mărturisirea ce dă ritmul vieții Bisericii:

„Toată viața Bisericii este ritmată de aceste cuvinte: «Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh acum și pururea și în vecii vecilor»”.

Preafericirea Sa a explicat că de la Botez, din viața aceasta trecătoare, începem să răspundem iubirii Preasfintei Treimi prin această mărturisire și „trebuie să trăim veșnic ca să slăvim iubirea veșnică a Preasfintei Treimi pentru noi”.

„Toată viața liturgică a Ortodoxiei ritmează ca o respirație prin această preamărire a Tatălui, a Fiului și a Sfântului Duh, începând din lumea aceasta și continuând în vecii vecilor”.

Toate lucrările de sfințire ale Bisericii se săvârșesc în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, adică în iubirea, în harul și în prezența Tatălui, a Fiului și a Sfântului Duh”, a adăugat Patriarhul Daniel.

Duhul Sfânt la Botezul Domnului

De asemenea, Părintele Patriarh a vorbit și despre persoana Duhului Sfânt arătată la Botezul Domnului, despre care a spus că „nu are chip”. „El se arată sub forme diferite pentru a nu concura chipul lui Hristos”:

„Duhul Sfânt nu ia chip de om dar stă tainic prezent și lucrător în fiecare creștin și lucrează modelarea chipului fiecărui creștin pentru a ajunge la asemănarea cu Hristos”.

„Duhul Sfânt nu apare ca un vizavi, ci El este interior omului, începând cu Botezul”.

Patriarhul Daniel a subliniat și care a fost rolul apariției Sfântului Duh „în chip”, nu „în trup” de porumbel, la Botezul Domnului:

„Duhul Sfânt confirmă că Omul care se botează, Iisus din Nazaret, este Fiul cel Veșnic al lui Dumnezeu. L-a arătat ca și când ai arăta pe cineva cu degetul”, a spus Preafericirea Sa citându-l din nou pe Sf. Ioan Hrisostom.

La final, Preafericirea Sa a îndemnat la împărtășirea din Agheasma Mare pentru a rememora Botezul Domnului, dar și al nostru personal:

„Când vom gusta din apa care se sfințește astăzi, din Agheasma cea Mare, să ne gândim la Botezul Domnului și la Botezul nostru și să mulțumim Preasfintei Treimi căci prin Botez noi am fost plonjați, cufundați în iubirea veșnică, în harul sfințirii dătător de viață al Preasfintei Treimi”, a spus la finalul predicii Părintele Patriarh.

Înainte de otpustul Sfintei Liturghii, soborul slujitor a mers în procesiune în fața Reședinței Patriarhale unde a fost oficiată Sfințirea cea Mare a apei (Slujba Aghesmei Mari).

Vezi mai multe fotografii în galeria foto!

Foto credit: Basilica.ro

Comentarii Facebook

Lasă un răspuns


Știri recente